Barock vs. Sozialismus

protest

Berlins vackraste byggnad ska rivas. Palast der Republik ska rivas. Det är synd. Det är ju nästan farligt ostalgiskt att beklaga sig, men ändock. Istället ska man bygga ett Humboldt-forum som ska se ut som Berlins gamla slott. Protesterna mot rivningen är enorma, men faktum kvarstår. Snart är Berlin lite mindre Berlin.
Dj Frisko - 26. Jan, 20:05

Ful

Kanske är plejset snyggare på insidan, men den blå panelen på utsidan e ju läbbig. (Sen passar den väl in i omgivningen iofs...) Byggkranar, dynamit och postmoderna vinklar, är inte det mer Berlin än Berlin självt?

Apropå´s: Det pratas om att åka ner mellan den andra feb och den femte. Har Anton konfererat med dig om det?

/Per

fröken_tang - 27. Jan, 13:07

Jag vill ha en EXAKT definitionsram av vad som ingår i eran ide av postmodernt. Båda av er kasta runt den där termen hej vilt. Det är ansvarslöst.

Dj Frisko - 27. Jan, 17:43

Postmodernt?

Hej du.

Nu blir jag nyfiken. EXAKT varför är det så oansvarigt? Om man bortser från den rent folkbildande aspekten alltså.

Min egen högst subjektiva definition är någon kombination av ordboken skulle säga och kosmisk ironi/nutidssci-fi.

Som vinklarna på byggnaderna vid Potzdamer Platz. Eller det faktum att man river gamla byggnader och sedan bygger splitternya byggnader som utvändigt ser ut som väldigt gamla och väldigt sönderbombade byggnader. Eller att jag kommenterar om Beijing och Berlin via en bänk utanför Athen (i Lund) via en tysk bloggserver som säkert ligger i München.

Men det är bara hur jag ser det, David tycker säkert annorlunda.

fröken_tang - 4. Feb, 16:15

Yes.

Jag har tänkt på det hela dena veckan och du har rätt, såklart. Jag har gjort en one-eighty. Det är nog bra att man beskriver saker som postmoderna eftersom ger form åt ett annars ganska luddigt begrepp.

lindelow - 6. Feb, 16:36

Rättelse

Palast der Republik är inte blå. Det är orange.

Dj Frisko - 8. Feb, 18:09

Blau

1-0 till post-pedagogen alltså =-)

Inte för att det alltid är någon dans på rosor, det där att gå omkring och kalla saker post-moderna... Fråga Danskarna. Eller mig, som tyvärr blir tvungen att flytta fram min Syrien-tripp på obestämd tid p.g.a en inflytelserik samling sandskallars bristande självkänsla och humor.

Och David, SJÄLVKLART menade jag förstås orange (kunde svurit på att den var blå).

Men den är fortfarande ful.

b

Berlin-Beijing

Users Status

You are not logged in.

Navigation

Recent Updates

oj!
19 juli har jag slutat jobba. vet inte riktigt vad...
lindelow - 30. Jun, 10:44
ny fråga
jag är där den 19de juli på kvällen. kanske till...
fröken_tang - 27. Jun, 18:16
Hästar
Hästar med meloner? Haha. Det är djur det. Die Zeit...
lindelow - 27. Jun, 16:57
Sommar
Det är 37 grader ute och jag köpte lakan av gräs igår...
fröken_tang - 27. Jun, 07:05
Skriv på.
Vi forstätter då. Men vi får nog inte kalla dom akter...
fröken_tang - 27. Jun, 06:41

Links

Search

 

Status

Online for 6738 days
Last update: 13. Nov, 07:03

Credits


Profil
Logout
Subscribe Weblog