Hundår

Li pratar rytmiskt i telefonen. Han gav mig en chiliplanta idag som växer i en grön smörlåda. Han ska hem imorgon för att fira nyåret. Han frågade om jag inte skulle hänga med.
- Det blir inte dyrt, sa han. Det är vackert där. Det finns berg och alla odlar chili.

Li har köpt nya kläder och motionerar varje dag inför hemresan. På tavlan i hallen har han skrivit: xin nian xin wo - nytt år ny jag. Jag skrev: zhangland shi fandui gaige de - alla kackerlackor är reaktionärer. När Jiabao kommer hem ska vi lägga ut kackerlacksfällor. Huset är bara sju år gammalt men det väller med kryp trots vintervädret. Dem klänger längst väggarna i badrummet och i skafferiet.

Zhang ringer och berättar att hon blev rånad igår utanför den japanska ambassaden.
- En av männen hade en lång kniv, den andra en liten och dem hotade att skära min handled.
- Så hemskt Zhang.
Hon gråter.
- Det är nära nyåret och alla vill ha råd att åka hem så dem har inget val, förklarade hon. Men visst är det typiskt att det hände just utanför den japanska ambassaden.

Jävla Japan.

b

Berlin-Beijing

Users Status

You are not logged in.

Navigation

Recent Updates

oj!
19 juli har jag slutat jobba. vet inte riktigt vad...
lindelow - 30. Jun, 10:44
ny fråga
jag är där den 19de juli på kvällen. kanske till...
fröken_tang - 27. Jun, 18:16
Hästar
Hästar med meloner? Haha. Det är djur det. Die Zeit...
lindelow - 27. Jun, 16:57
Sommar
Det är 37 grader ute och jag köpte lakan av gräs igår...
fröken_tang - 27. Jun, 07:05
Skriv på.
Vi forstätter då. Men vi får nog inte kalla dom akter...
fröken_tang - 27. Jun, 06:41

Links

Search

 

Status

Online for 6738 days
Last update: 13. Nov, 07:03

Credits


Profil
Logout
Subscribe Weblog