Sartre

Sartre älskas i Paris. Staden där han trots sin ålder och ruttnande tänder knullade vilt med vackra, coquetta unga kvinnor. Han behandlades som en popstjärna där, för att Paris behandlar sina intellektuella så, enligt en artikel jag läste i The New Yorker i somras

Jag förklarar stillsamt att jag tycker Sartre var en gris. Fransmannen brevid mig ser rik ut. Han är klädd för en Ralph Lauren-reklam och har en modells självsäkerhet.

-Tror du inte att kvinnorna ville knulla Sartre, säger han. Ni svenskar är alla moralister. Så rigida. Jag har bott med två svenskar i London. Så jag vet.

-Visst, säger jag. För så är det ju.

Men jag undrar ändå var gränsen går. Kan man fortfarande respektera honom om han bär shorts? Om han visar sig vara en kolonialist trots sitt umgänge med både horor och intellektuella från tredje världen (eller kanske just därför). Om han dricker upp allt vin på din fest för att det är gratis. Om han köper valp för att döda tristessen och hyr in en städerska som kommer hem till honom sex timmar om dagen. Ska man då fortsätta att lyssna på hans prat? Låtsas kanske att allt är normalt?
lindelow - 6. Mar, 16:14

Att klaga

Jag tycker att tänkare och deras teorier alltför ofta rycks ur sin tidskontext. Så därför är jag lite emot ditt resonemang.

fröken_tang - 6. Mar, 16:33

Jag klagar igentligen inte på Sartre

Jag har aldrig läst Sartre.

Inlägget handlar igentligen om en skulptör som drack upp allt vin på min fest.

Och andra som gör sånt.

b

Berlin-Beijing

Users Status

You are not logged in.

Navigation

Recent Updates

oj!
19 juli har jag slutat jobba. vet inte riktigt vad...
lindelow - 30. Jun, 10:44
ny fråga
jag är där den 19de juli på kvällen. kanske till...
fröken_tang - 27. Jun, 18:16
Hästar
Hästar med meloner? Haha. Det är djur det. Die Zeit...
lindelow - 27. Jun, 16:57
Sommar
Det är 37 grader ute och jag köpte lakan av gräs igår...
fröken_tang - 27. Jun, 07:05
Skriv på.
Vi forstätter då. Men vi får nog inte kalla dom akter...
fröken_tang - 27. Jun, 06:41

Links

Search

 

Status

Online for 6738 days
Last update: 13. Nov, 07:03

Credits


Profil
Logout
Subscribe Weblog